|
|
|
|
|
|
Telefónica Grand Prix of Europe 2010 | 27 czerwca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:37,842 - Q2, Sebastian Vettel (Toro Rosso), 2008 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:38,683 - Timo Glock (Toyota), 2009 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 193,983 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2008 |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari F10 | | 1:39,283 | - | - | 33 |
2. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull RB6 | | 1:39,339 | 0,056 | 0,056 | 27 |
3. | 6 | Mark Webber | Red Bull RB6 | | 1:39,427 | 0,144 | 0,088 | 29 |
4. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP W01 | | 1:39,650 | 0,367 | 0,223 | 22 |
5. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-25 | | 1:39,749 | 0,466 | 0,099 | 24 |
6. | 11 | Robert Kubica | Renault R30 | | 1:39,880 | 0,597 | 0,131 | 28 |
7. | 7 | Felipe Massa | Ferrari F10 | | 1:39,947 | 0,664 | 0,067 | 22 |
8. | 14 | Adrian Sutil | Force India VJM03 | | 1:40,020 | 0,737 | 0,073 | 30 |
9. | 1 | Jenson Button | McLaren MP4-25 | | 1:40,029 | 0,746 | 0,009 | 27 |
10. | 9 | Rubens Barrichello | Williams FW32 | | 1:40,174 | 0,891 | 0,145 | 33 |
11. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP W01 | | 1:40,287 | 1,004 | 0,113 | 24 |
12. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM03 | | 1:40,387 | 1,104 | 0,100 | 33 |
13. | 12 | Witalij Pietrow | Renault R30 | | 1:40,618 | 1,335 | 0,231 | 29 |
14. | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber C29 | | 1:40,906 | 1,623 | 0,288 | 34 |
15. | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber C29 | | 1:40,945 | 1,662 | 0,039 | 30 |
16. | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR5 | | 1:41,115 | 1,832 | 0,170 | 35 |
17. | 10 | Nico Hulkenberg | Williams FW32 | | 1:41,371 | 2,088 | 0,256 | 30 |
18. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR5 | | 1:41,457 | 2,174 | 0,086 | 36 |
19. | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus T127 | | 1:42,467 | 3,184 | 1,010 | 31 |
20. | 18 | Jarno Trulli | Lotus T127 | | 1:42,993 | 3,710 | 0,526 | 30 |
21. | 24 | Timo Glock | Virgin VR-01 | | 1:43,811 | 4,528 | 0,818 | 14 |
22. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin VR-01 | | 1:43,854 | 4,571 | 0,043 | 27 |
23. | 21 | Bruno Senna | HRT F110 | | 1:44,095 | 4,812 | 0,241 | 24 |
24. | 20 | Karun Chandhok | HRT F110 | | 1:44,566 | 5,283 | 0,471 | 21 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:46,233 |
|
|
Fernando Alonso (Ferrari) okazał się najszybszym kierowcą w ostatniej z dwóch dzisiejszych sesji treningowych w Walencji, poprawiając najlepszy czas Nico Rosberga z rana o blisko dwie sekundy. Tym niemniej Niemiec było ponownie zdecydowanie szybszy z dwójki kierowców Mercedesa, pokonując Michaela Schumachera o ponad pół sekundy. Najbliższymi rywalami Alonso byli po południu kierowcy Red Bulla – Sebastian Vettel i Mark Webber, tracąc odpowiednio 0,056 i 0,144 sekundy do Hiszpana. Rosberg uplasował się na czwartej pozycji, a tuż za nim znaleźli się Lewis Hamilton (McLaren) i Robert Kubica (Renault).
W drugiej sesji kierowcy nie spieszyli się początkowo z wyjazdem na tor, ale po pięciu minutach po ulicach Walencji krążyło już dwanaście bolidów, a do wyjazdu z alei serwisowej szykowały się już kolejne. Jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Fernando Alonso – 1:40,850. Drugi kierowca Ferrari – Felipe Massa pojechał o 0,113 sekundy wolniej, a gorsze o ponad sekundę czasy uzyskali Witalij Pietrow oraz Nico Hulkenberg. Pietrow poprawił się następnie na 1:40,969, a tuż za nim w tabeli znalazł się drugi kierowca Renault – Robert Kubica (1:41,208).
W 12 minucie na czele klasyfikacji znaleźli się kierowcy McLarena – Jenson Button (1:40,586) i Lewis Hamilton, ale już po chwili najlepszymi czasami sesji legitymowali się kierowcy Ferrari. Alonso jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 40 sekund, wykręcając najpierw 1:39,928, a następnie 1:39,767. Massa swój przejazd zakończył z czasem gorszym o blisko pół sekundy i w tym momencie był piąty, gdyż szybciej od niego pojechali w międzyczasie Adrian Sutil, Button i Kubica. Żaden z nich nie przełamał jednak bariery jednej minuty i 40 sekund.
Kierowcy wciąż popełniali sporo błędów, choć przyczepność była już wyraźnie lepsza, niż podczas porannej sesji. Po 25 minutach kolejność w pierwszej dziesiątce była następująca: Alonso, Sutil, Button, Kubica, Rosberg, Massa, Webber, Hamilton, Schumacher i Pietrow. W chwilę później na drugą pozycję wskoczył Sebastian Vettel, dla którego był to pierwszy przejazd w drugiej sesji. Mimo to Niemiec od razu przełamał barierę jednej minuty i 40 sekund, a następnie wykręcił najlepszy czas sesji – 1:39,728 (0,039 sekundy szybciej od Alonso). W 31 minucie Massa wpadł w poślizg na wyjściu z piątego zakrętu i zatrzymał się w poprzek toru. Niestety silnik w jego bolidzie zgasł i Brazylijczyk musiał wysiąść z auta, a sesja została wstrzymana, gdyż Ferrari zatrzymało się w niebezpiecznym miejscu.
Wyjazd z boksów został ponownie otwarty w 36 minucie sesji. Alguersuari jako pierwszy postanowił wypróbować dzisiaj opony z supermiękkiej mieszanki. Kierowca Toro Rosso nie uzyskał jednak zbyt dobrego czasu, plasując się dopiero na 17 pozycji (+1,729s). W połowie sesji Rosberg wykręcił 1:39,650 (nadal na twardszych oponach) i znalazł się na czele klasyfikacji, ale tylko na chwilę, bowiem szybciej od niego pojechał najpierw Webber (1:39,532), a później także Vettel (1:39,635). Vettel nie powiedział jednak jeszcze ostatniego słowa i pomimo błędu w ostatnim zakręcie wskoczył na pierwsze miejsce z czasem 1:39,339. W międzyczasie poniżej jednej minuty i 40 sekund zszedł także Kubica, uzyskując czas1:39,880, który dał mu piąte miejsce (0,5 sekundy straty do Vettela).
W 51 minucie Glock zatrzymał się na poboczu z powodu problemów ze skrzynią biegów. Dla kierowcy Virgin był to koniec jazdy w tej sesji. W chwilę później rozpoczęły się pierwsze przejazdy kierowców z czołówki na supermiękkich oponach. Alonso wykręcił 1:39,283 i powrócił na pierwsze miejsce. Hamilton musiał z kolei zadowolić się piątym miejscem, gdyż na supermiękkiej mieszance wykręcił tylko 1:39,749. Opony z zielonym paskiem nie przyniosły tymczasem poprawy czasów kierowców Red Bulla. W międzyczasie Ferrari odzyskało bolid Massy i Brazylijczyk mógł wznowić przygotowania do wyścigu. Felipe wykręcił 1:39,947 na początku ostatnich 30 minut sesji i znalazł się tuż za Kubicą na siódmej pozycji.
W 70 minucie Pietrow wpadł z poślizg i zatrzymał się w odwrotnym kierunku do jazdy, ale zdołał po chwili nawrócić auto i obyło się bez konieczności wstrzymania sesji. Do końca sesji kierowcy jeździli już tylko na starych oponach i z większą ilością paliwa, zatem nikt w czołówce nie poprawił już swojego czasu.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 2,7 m/s
Wilgotność powietrza: 57%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|