|
|
|
|
|
|
Rolex Australian Grand Prix 2013 | 17 marca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:23,529 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,125 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,011 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull RB9 | | 1:25,908 | - | - | 33 |
2. | 2 | Mark Webber | Red Bull RB9 | | 1:26,172 | 0,264 | 0,264 | 31 |
3. | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | | 1:26,322 | 0,414 | 0,150 | 26 |
4. | 7 | Kimi Raikkonen | Lotus E21 | | 1:26,361 | 0,453 | 0,039 | 38 |
5. | 8 | Romain Grosjean | Lotus E21 | | 1:26,680 | 0,772 | 0,319 | 31 |
6. | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | | 1:26,748 | 0,840 | 0,068 | 35 |
7. | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | | 1:26,772 | 0,864 | 0,024 | 28 |
8. | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | | 1:26,855 | 0,947 | 0,083 | 32 |
9. | 15 | Adrian Sutil | Force India VJM06 | | 1:27,435 | 1,527 | 0,580 | 35 |
10. | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber C32 | | 1:28,187 | 2,279 | 0,752 | 34 |
11. | 5 | Jenson Button | McLaren MP4-28 | | 1:28,294 | 2,386 | 0,107 | 30 |
12. | 14 | Paul di Resta | Force India VJM06 | | 1:28,311 | 2,403 | 0,017 | 37 |
13. | 6 | Sergio Perez | McLaren MP4-28 | | 1:28,566 | 2,658 | 0,255 | 33 |
14. | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso STR8 | | 1:28,627 | 2,719 | 0,061 | 31 |
15. | 12 | Esteban Gutierrez | Sauber C32 | | 1:28,772 | 2,864 | 0,145 | 33 |
16. | 16 | Pastor Maldonado | Williams FW35 | | 1:28,852 | 2,944 | 0,080 | 36 |
17. | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso STR8 | | 1:28,968 | 3,060 | 0,116 | 36 |
18. | 17 | Valtteri Bottas | Williams FW35 | | 1:29,386 | 3,478 | 0,418 | 39 |
19. | 22 | Jules Bianchi | Marussia MR02 | | 1:29,696 | 3,788 | 0,310 | 32 |
20. | 20 | Charles Pic | Caterham CT03 | | 1:30,165 | 4,257 | 0,469 | 37 |
21. | 23 | Max Chilton | Marussia MR02 | | 1:30,600 | 4,692 | 0,435 | 36 |
22. | 21 | Giedo van der Garde | Caterham CT03 | | 1:32,450 | 6,542 | 1,850 | 11 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:31,922 |
|
|
Sebastian Vettel pozostał na szczycie tabeli wyników także podczas drugiej piątkowej sesji treningowej na torze Albert Park. TOP5 dopełnili tym razem Webber, Rosberg, Raikkonen i Grosjean.
Druga sesja treningowa przyniosła kierowcom dużo więcej obowiązków, głównie ze względu na potrzebę wykonania symulacji wyścigu oraz porównań ogumienia. Nikt nie czekał z wyjazdem tak długo, jak przed południem, dlatego już po czterech minutach Kimi Raikkonen i spółka odnotowali swoje pierwsze tego dnia rezultaty. Cztery minuty później Nico Rosberg przestrzelił pierwszy zakręt i bez żadnych konsekwencji powrócił na tor za drugim wirażem, wpadając mimo wszystko prosto przed nos swego zespołowego kolegi – Lewisa Hamiltona. Zajście to nie przeszkodziło jednak Brytyjczykowi w uzyskaniu na kolejnym kółku nowego, najlepszego czasu: 1:27,882 sek.
Agresywność jazdy kierowców już od pierwszych chwil sesji mogła budzić uznanie. Zwłaszcza gdy popatrzy się na to, jak z opresji zakrętu numer 12 wyszedł Mark Webber. Australijczyk wyjechał nieco zbyt szeroko z szybkiej szykany, tak że nie tylko "posmakował" nawierzchni astroturf, ale połową samochodu zawadził o trawę. Red Bull prowadził się jednak jak po szynach, dzięki czemu kierowca z Queanbeyan wskoczył na trzecie miejsce. Dwadzieścia minut po starcie treningu prowadził Vettel z czasem 1:26,274 sek, a pomiarowe kółka przejechali już wszyscy zawodnicy.
Bardzo szybko supermiękka mieszanka pojawiła się w samochodzie Bottasa, zapewniając mu lepsze zrozumienie zachowań ogumienia na torze Albert Park. Pierwsze pomiarowe kółko stintu Fina, o trzy sekundy wolniejsze od tempa lidera, potwierdziło domysły o rozpoczęciu pierwszego tego dnia, "cięższego" przejazdu. Według Pirelli różnica pomiędzy oponami oznaczonymi białym i czerwonym kolorem może w Melbourne wynosić przynajmniej jedną sekundę. Trudno było ocenić jednak prawdziwość tego stwierdzenia, ponieważ jak zwykle o tej porze weekendu nikt nie był pewny z jakim obciążeniem paliwem jeżdżą poszczególni zawodnicy.
Po godzinie Giedo van der Garde wypadł z toru i zakopał się w pułapce żwirowej trzeciego zakrętu. Straty mogły być dla Holendra niezwykle dotkliwe, szczególnie, że drugi piątkowy trening zawsze dostarcza zespołom najwięcej informacji na temat zachowania samochodu i degradacji ogumienia. Tymczasem Jenson Button dobitnie zasugerował mechanikom McLarena potrzebę dokonania większych poprawek w ustawieniach samochodu: „Czuję jakbym tracił przyczepność na tylnej osi. Nie wygląda to tak, że zyskujemy ją na przedzie, Po prostu tracimy” – mówił do swych inżynierów i kierownictwa zespołu. Sytuacja w jakiej znajdował się angielski zespół nie napawała optymizmem, szczególnie patrząc na półsekundową przewagę jaką w tabeli dysponował Vettel tylko nad drugim Lewisem Hamiltonem.
Duże problemy McLarena potwierdził Martin Whitmarsh: „Myślę że powinniśmy niepokoić się naszym tempem. To dla nas trudny dzień. Tracimy przyczepność, a co za tym idzie tempo”.
Ostatnie pół godziny upływało szablonowo pod znakiem porównywania mieszanek ogumienia oraz dłuższych przejazdach. Nieco wcześniej Vettel zdołał pokonać szybkie kółko na supermiękkich oponach, odnotowując na nim czas 1:25,908 sek. Niemiec dysponował więc 0,25 sek przewagi nad Webberem, 0,41 sek nad Rosbergiem, 0,45 nad Raikkonenem i 0,84 sek nad Alonso. Najszybszy z kierowców McLarena, Jenson Button, zajmował jedenaste miejsce ze tratą ponad dwóch sekund do lidera. Tymczasem w okolicach pierwszego zakrętu o mało nie doszło do kuriozalnej stłuczki wyjeżdżającego z alei serwisowej Gutierreza i wjeżdżającego w pierwszy zakręt Massy. Szczęśliwie skończyło się wyłącznie na podskoczeniu nerwów i kilkoma machnięciami ręki.
Pomimo pompowania atmosfery oczekiwań, swą formą rozczarowywały nieco zespoły Saubera i Williamsa. Najbliżej pięciu najlepszych stajni wydawała się być Sahara Force India, głównie dzięki solidności Adriana Sutila, zajmującego w wynikach dziewiąte miejsce. Co prawda oczko niżej plasował się Hulkenberg, jednak obu kierowców dzieliła przepastna bariera ośmiu dziesiętnych sekundy. Z kolei Maldonado i Bottas okupowali odpowiednio szesnastą i osiemnastą lokatę, pozwalając przedzielić się Jeanowi-Ericowi Vergne z Toro Rosso. W samym dole stawki Marussia wciąż prezentowała lepsze osiągi od Caterhama, sygnalizując choć częściowe przezwyciężenie negatywnego trendu z ostatnich sezonów.
Imponująco składnym tempem na długich przejazdach popisywał się Lotus. Tymczasem Red Bull zdecydował podzielić się obowiązki pomiędzy dwójkę swych kierowców. Podczas gdy Vettel miał w swoim RB9 pośrednią mieszankę, Webber zbierał cenne kilometry na supermiękkich oponach Pirelli. Na pięć minut przed końcem problemy nie opuszczały Mercedesa. Lewis Hamilton raz po raz wyjeżdżał poza tor, natomiast w samochodzie Rosberga doszło do awarii skrzyni biegów. Niemiec zatrzymał się przy stanowisku stewardów pomiędzy wirażami osiem/dziewięć powodując na krótko wywieszenie żółtych flag. Niemal w tym samym czasie Mark Webber stracił panowanie nad tyłem swego samochodu na wyjeździe z szybkiego, trzynastego zakrętu, stając co prawda w poprzek drogi, jednak unikając uderzenia w betonową ścianę. Sesja została praktycznie zakończona.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|