|
|
|
|
|
|
Grand Prix de Monaco 2013 | 26 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,532 - Q2, Kimi Raikkonen (McLaren), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 155,552 km/h - Fernando Alonso (McLaren), 2007 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | | 1:16,195 | - | - | 31 |
2. | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | | 1:16,282 | 0,087 | 0,087 | 27 |
3. | 8 | Romain Grosjean | Lotus E21 | | 1:16,380 | 0,185 | 0,098 | 21 |
4. | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | | 1:16,394 | 0,199 | 0,014 | 23 |
5. | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | | 1:16,469 | 0,274 | 0,075 | 28 |
6. | 16 | Pastor Maldonado | Williams FW35 | | 1:16,993 | 0,798 | 0,524 | 27 |
7. | 2 | Mark Webber | Red Bull RB9 | | 1:17,020 | 0,825 | 0,027 | 27 |
8. | 5 | Jenson Button | McLaren MP4-28 | | 1:17,129 | 0,934 | 0,109 | 29 |
9. | 6 | Sergio Perez | McLaren MP4-28 | | 1:17,378 | 1,183 | 0,249 | 25 |
10. | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull RB9 | | 1:17,380 | 1,185 | 0,002 | 23 |
11. | 7 | Kimi Raikkonen | Lotus E21 | | 1:17,509 | 1,314 | 0,129 | 26 |
12. | 14 | Paul di Resta | Force India VJM06 | | 1:17,548 | 1,353 | 0,039 | 27 |
13. | 15 | Adrian Sutil | Force India VJM06 | | 1:17,851 | 1,656 | 0,303 | 19 |
14. | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber C32 | | 1:18,193 | 1,998 | 0,342 | 26 |
15. | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso STR8 | | 1:18,454 | 2,259 | 0,261 | 25 |
16. | 12 | Esteban Gutierrez | Sauber C32 | | 1:18,754 | 2,559 | 0,300 | 28 |
17. | 17 | Valtteri Bottas | Williams FW35 | | 1:18,830 | 2,635 | 0,076 | 28 |
18. | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso STR8 | | 1:19,067 | 2,872 | 0,237 | 25 |
19. | 21 | Giedo van der Garde | Caterham CT03 | | 1:19,203 | 3,008 | 0,136 | 21 |
20. | 20 | Charles Pic | Caterham CT03 | | 1:19,438 | 3,243 | 0,235 | 28 |
21. | 22 | Jules Bianchi | Marussia MR02 | | 1:19,773 | 3,578 | 0,335 | 20 |
22. | 23 | Max Chilton | Marussia MR02 | | 1:20,225 | 4,030 | 0,452 | 21 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:21,529 |
|
|
Nico Rosberg okazał się najszybszym kierowcą podczas treningu otwierającego przygotowania do Grand Prix Monako. Za plecami Niemca uplasowali się Alonso, Grosjean i Massa.
Grand Prix Monako to tradycyjnie jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów w całym sezonie. Nic więc dziwnego, że w zapowiedziach przed weekendem kierowcy i zespoły wyrażali swoją ogromną nadzieję na walkę o punktowane pozycje. Tor w Księstwie należy do najtrudniejszych w sezonie, więc ekipy zabrały się do pracy od początku sesji, tym bardziej, że pogoda dopisała.
Już kilka sekund po zapaleniu zielonych świateł na tor wyjechało kilku zawodników, m.in. Grosjean, Sutli, Bianchi i Hulkenberg. Wkrótce w ich ślad poszli pozostali kierowcy, jednak wszyscy zjechali do boksów po przejechaniu okrążenia instalacyjnego. Pirelli tradycyjnie przywiozło do Monako mieszankę supermiękką i miękką, jednak wszyscy kierowcy zdecydowali się na testowanie opon o twardszej mieszance, opcjonalne pozostawiając na dalszą część sesji i drugi trening.
Po 10 minutach na torze zapanował całkowity spokój i cisza, kierowcy w boksach wraz z mechanikami analizowali dane zebrane z pierwszych kółek, wprowadzali potrzebne zmiany i czekali na poprawę przyczepności toru. Najwięcej okrążeń instalacyjnych miał w tym momencie na swoim koncie Sergio Perez, który aż 4 razy wyjeżdżał na tor, by następnie zjechać do pit lane bez przekroczenia linii startu/mety. Meksykanin testował nowe przednie skrzydło McLarena, które ma pomóc brytyjskiej ekipie powrócić do walki o czołowe pozycje. Pierwszym zawodnikiem, który ustalił czas pojedynczego okrążenia był Gutierrez, którego praktycznie od razu poprawił Ricciardo obejmując prowadzenie z czasem 1:22,825s. Co ciekawe, Gutierrez ustanowił czas swojego okrążenia dopiero 35 minut po rozpoczęciu sesji. Zawodnicy ci jeszcze kilkukrotnie zamieniali się pozycjami, ponieważ z każdym przejechanym kółkiem każdy z nich poprawiał swój czas.
Wkrótce na torze zapanował dość duży tłok, ponieważ coraz więcej zawodników postanowiło w końcu opuścić boksy i pojeździć po torze. Felipe Massa już na swoim pierwszym mierzonym okrążeniu objął prowadzenie, a kilka chwil później jeszcze bardziej się poprawił i z czasem 1:17,685s przewodził stawce. Po kilku chwilach wynik Brazylijczyka pobił Rosberg, a następnie Alonso. Jenson Button zgłosił tymczasem przez radio problemy z blokowaniem kół przy hamowaniu i został poinstruowany, aby zmienić balans hamulców. Problemy na dohamowaniu mieli również Grosjean i Alonso. W użyciu wciąż była miękka mieszanka.
Na pół godziny przed końcem sesji na pierwszym miejscu znajdował się Rosberg z czasem 1:16,195s. Za jego plecami plasowali się Alonso i Grosjean. Na czele stawki panował względny spokój, natomiast trochę więcej działo się w środku tabeli. Najbardziej pracowitym kierowcą na 20 minut przed końcem sesji było Jenson Button, który przejechał 20 okrążeń. Nie próżnował również Bottas, dla którego jest to absolutny debiut na torze w Monako. Fin nie zachwycał, jednak słabsze tempo można wytłumaczyć nauką toru od zera. Dobrze prezentował się za to kolega Bottasa z zespołu – Pastor Maldonado. Wenezuelczyk od dłuższego czasu okupował piątą pozycję, tracąc 0,789s do lidera Rosberga. Tymczasem Mark Webber miał problem na dohamowaniu przed zakrętem numer 1, jednak po zblokowaniu koła i zmniejszeniu prędkości powrócił bez problemów na tor.
10 minut przed końcem na torze znów zapanował duży tłok, ponieważ każdy chciał wykorzystać ostatnie chwile na testowanie opon i ustawień. Również Jules Bianchi przestrzelił pierwszy zakręt i wyjechał poza tor. Co ciekawe tegoroczny pierwszy trening przebiegł w miarę spokojnie, jeśli chodzi o incydenty na torze. Jedynie Adrian Sutil zaliczył bączka w zakręcie 1 i otarł się o bariery. Mimo to Niemiec bez większych problemów powrócił do boksów. Do końca sesji nie nastąpiły już większe zmiany w stawce. Najszybszym kierowcą okazał się Rosberg przed Alonso, Grosjeanem i Massą.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 31°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 2,3 m/s
Wilgotność powietrza: 25%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|