|
|
|
|
|
|
Grand Prix de Monaco 2013 | 26 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,532 - Q2, Kimi Raikkonen (McLaren), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 155,552 km/h - Fernando Alonso (McLaren), 2007 |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | | 1:14,759 | - | - | 46 |
2. | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | | 1:15,077 | 0,318 | 0,318 | 51 |
3. | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | | 1:15,196 | 0,437 | 0,119 | 38 |
4. | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | | 1:15,278 | 0,519 | 0,082 | 39 |
5. | 2 | Mark Webber | Red Bull RB9 | | 1:15,404 | 0,645 | 0,126 | 42 |
6. | 7 | Kimi Raikkonen | Lotus E21 | | 1:15,511 | 0,752 | 0,107 | 39 |
7. | 8 | Romain Grosjean | Lotus E21 | | 1:15,718 | 0,959 | 0,207 | 10 |
8. | 5 | Jenson Button | McLaren MP4-28 | | 1:15,959 | 1,200 | 0,241 | 40 |
9. | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull RB9 | | 1:16,014 | 1,255 | 0,055 | 33 |
10. | 14 | Paul di Resta | Force India VJM06 | | 1:16,046 | 1,287 | 0,032 | 43 |
11. | 15 | Adrian Sutil | Force India VJM06 | | 1:16,349 | 1,590 | 0,303 | 44 |
12. | 6 | Sergio Perez | McLaren MP4-28 | | 1:16,434 | 1,675 | 0,085 | 41 |
13. | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber C32 | | 1:16,823 | 2,064 | 0,389 | 43 |
14. | 16 | Pastor Maldonado | Williams FW35 | | 1:16,857 | 2,098 | 0,034 | 41 |
15. | 12 | Esteban Gutierrez | Sauber C32 | | 1:16,935 | 2,176 | 0,078 | 45 |
16. | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso STR8 | | 1:17,145 | 2,386 | 0,210 | 38 |
17. | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso STR8 | | 1:17,184 | 2,425 | 0,039 | 43 |
18. | 17 | Valtteri Bottas | Williams FW35 | | 1:17,264 | 2,505 | 0,080 | 47 |
19. | 22 | Jules Bianchi | Marussia MR02 | | 1:17,892 | 3,133 | 0,628 | 41 |
20. | 20 | Charles Pic | Caterham CT03 | | 1:18,212 | 3,453 | 0,320 | 44 |
21. | 23 | Max Chilton | Marussia MR02 | | 1:18,784 | 4,025 | 0,572 | 41 |
22. | 21 | Giedo van der Garde | Caterham CT03 | | 1:19,031 | 4,272 | 0,247 | 31 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:19,992 |
|
|
Nico Rosberg po raz kolejny okazał się najszybszym kierowcą podczas drugiego treningu przed GP Monako. Tym razem również Lewis Hamilton pokazał się z dobrej strony plasując się za plecami Niemca. Na kolejnych pozycjach znaleźli się kierowcy Ferrari – Alonso i Massa.
Początek drugiej sesji treningowej to kontynuacja słonecznej pogody, która stwarza idealne warunki do testowania. Już kilka minut po rozpoczęciu na tor wyruszył Gutierrez, który pociągnął za sobą Hulkenberga, Chiltona i wielu innych zawodników. Podobnie jak w przypadku pierwszego treningu, dominującymi oponami były te wykonane z miękkiej mieszanki.
Tym razem nie były to wyjazdy instalacyjne i kierowcy od razu zaczęli próbę przejechania jak najszybszego okrążenia toru w Monako. Początkowo ta sztuka najlepiej udała się Pastorowi Maldonado, który jednak szybko został zepchnięty z pierwszego miejsca na rzecz Bottasa, który z wynikiem 1:18,360s został nowym liderem. Fin nie zabawił jednak długo na pierwszym miejscu. Najpierw jego czas poprawił Perez, a następnie Raikkonen. Częste przetasowania w tabeli czasów są charakterystyczne dla drugiej sesji treningowej. Zaledwie po 8 minutach aż dziewiętnastu kierowców miało na swoim koncie przynajmniej jedno okrążenie pomiarowe. Jedynie kierowcy Red Bulla czekali cierpliwie na swoją kolej w garażach. Tymczasem Lewis Hamilton potężnie zblokował koła w zakręcie Mirabeau.
Stefano Domenicali stwierdził w międzyczasie, że głównym celem podczas drugiego treningu będzie testowanie tempa na długich przejazdach. W tabeli z czasami nastąpiła kolejna zmiana. Na pierwsze miejsce wysunął się duet Mercedesa – Rosberg przed Hamiltonem. Pierwszym kierowcą, który zdecydował się założyć supermiękkie opony był Jean-Eric Vergne, jednak mimo to nie poprawił swojego czasu. Sebastian Vettel wciąż pozostawał w garażu, gdzie prowadzono intensywne prace nad tylną częścią jego bolidu. Wkrótce na supermiękkiej mieszance wyjechali również Raikkonen, Bianchi i Chilton. Fin po przejechaniu kilku okrążeń pobił czas Alonso, który od kilkunastu minut znajdował się na czele i z wynikiem 1:15,511s objął prowadzenie. Wkrótce potem zjechał do garażu, zaś na tor wyjechał Sebastian Vettel. W bolidzie Marka Webbera zdjęto przednie skrzydło, na którym znajdowało się wiele piór. Można przypuszczać, że Australijczyk zaliczył kontakt z ptakiem, który w tym momencie znajdował się na torze.
Tymczasem Pic wyleciał poza tor na dohamowaniu do pierwszego zakrętu, zaś Vettel zgosił problemy z KERS. Po 30 minutach od rozpoczęcia sesji prawie wszyscy kierowcy postanowili założyć opcjonalną mieszankę. Romain Grosjean uderzył w bariery w zakręcie Sinte Devote. Powtórki wykazały, że Francuz zblokował w zakręcie przednią prawą oponę i zaliczył mocną kolizje. Zawodnikowi nic się nie stało, jednak poważnie uszkodzony Lotus i odłamki włókna węglowego zostały uprzątnięte z toru przez porządkowych, a nad torem zaczęły powiewać żółte flagi. Kilka chwil po incydencie z udziałem zawodnika Lotusa, uszkodzeniu uległa tarka w zakręcie przy basenie. Wszyscy zjechali do boksów.
Po kilku minutach naprawa została zakończona i trening można było wznowić. Niewiele brakowało, a pomiędzy Alonso i Hulkenbergiem doszłoby do kontaktu w zakręcie Rascasse. Niemiec spacerowym tempem zjeżdżał do boksów, zaś zza jego pleców wyłonił się Hiszpan, który po efektownym uślizgu uniknął kontaktu zarówno z Hulkenbergiem, jak i barierami. Na czele tabeli znajdowali się w tym momencie ponownie kierowcy Mercedesa. Rosberg z czasem 1:14,759s przed Hamiltonem i Alonso.
30 minut przed końcem sesji kierowcy zaczęli zmieniać opony z powrotem na miękką mieszankę, co oznaczało, że zaczęto symulować wyścig, a więc długie przejazdy z dużą ilością paliwa w baku. Sergio Perez po przejechaniu 24 okrążeń zjechał do garażu, gdzie mechanicy zaczęli pracować nad tylną sekcją bolidu MP4-28. Na 20 minut przed końcem na torze panował duży ścisk, ponieważ praktycznie wszyscy zawodnicy zajęci byli testowaniem długich przejazdów. Nie wszyscy zawodnicy zdecydowali się jednak na założenie mieszanki głównej. Pośród kierowców, którzy pozostali na oponach supermiękkich byli m.in. Alonso, Rosberg i Hamilton.
Kierowcy Mercedesa zdołali przejechać na niej zadziwiającą ilość odpowiednio 27 i 31 okrążeń. Z dużą dozą pewności można było stwierdzić, że nikt nie zdoła pobić już czasu Niemca. Tymczasem Grosjean wyjechał na tor na ostatnie minuty, ponieważ mechanicy uporali się z naprawą jego bolidu. 5 minut przed końcem nad torem znów pojawiły się żółte flagi, a ich sprawcą okazał się Sergio Perez, który zatrzymał swój bolid na wyjeździe z pit lane. Mechanicy uruchomili jego maszynę i Meksykanin wyjechał na tor. Do końca sesji nie zaszły już żadne zmiany w tabeli z czasami. Najszybszym kierowcą po raz kolejny okazał się Nico Rosberg. Czy Mercedes znów zgarnie pierwszy rząd w kwalifikacjach? Kto wygra prestiżowy wyścig o GP Monako? Tego dowiecie się śledząc relacje na łamach Wyprzedź Mnie!
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 42°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 1,1 m/s
Wilgotność powietrza: 43%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|