|
|
|
|
|
|
Emirates Japanese Grand Prix 2016 | 9 pa?dziernika |
|
|
|
Suzuka Circuit | |
|
Długość toru: 5,807 km Liczba okrążeń: 53 Pełny dystans: 307,471 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:28,954 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:31,540 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,983 km/h - Fernando Alonso (Renault), 2006 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 6 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W07 Hybrid | | 1:32,431 | - | - | 24 |
2. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W07 Hybrid | | 1:32,646 | 0,215 | 0,215 | 21 |
3. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF16-H | | 1:33,525 | 1,094 | 0,879 | 19 |
4. | 7 | Kimi Raikkonen | Ferrari SF16-H | | 1:33,817 | 1,386 | 0,292 | 17 |
5. | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull RB12 | | 1:34,112 | 1,681 | 0,295 | 23 |
6. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB12 | | 1:34,379 | 1,948 | 0,267 | 26 |
7. | 27 | Nico Hulkenberg | Force India VJM09 | | 1:34,530 | 2,099 | 0,151 | 28 |
8. | 11 | Sergio Perez | Force India VJM09 | | 1:34,767 | 2,336 | 0,237 | 30 |
9. | 14 | Fernando Alonso | McLaren MP4-31 | | 1:35,003 | 2,572 | 0,236 | 10 |
10. | 77 | Valtteri Bottas | Williams FW38 | | 1:35,381 | 2,950 | 0,378 | 31 |
11. | 26 | Daniił Kwiat | Toro Rosso STR11 | | 1:35,446 | 3,015 | 0,065 | 23 |
12. | 55 | Carlos Sainz | Toro Rosso STR11 | | 1:35,672 | 3,241 | 0,226 | 27 |
13. | 22 | Jenson Button | McLaren MP4-31 | | 1:35,677 | 3,246 | 0,005 | 24 |
14. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-16 | | 1:35,688 | 3,257 | 0,011 | 17 |
15. | 12 | Felipe Nasr | Sauber C35 | | 1:35,967 | 3,536 | 0,279 | 15 |
16. | 19 | Felipe Massa | Williams FW38 | | 1:36,169 | 3,738 | 0,202 | 23 |
17. | 21 | Esteban Gutierrez | Haas VF-16 | | 1:36,219 | 3,788 | 0,050 | 21 |
18. | 9 | Marcus Ericsson | Sauber C35 | | 1:36,294 | 3,863 | 0,075 | 19 |
19. | 20 | Kevin Magnussen | Renault R.S.16 | | 1:36,822 | 4,391 | 0,528 | 30 |
20. | 31 | Esteban Ocon | Manor MRT05 | | 1:37,797 | 5,366 | 0,975 | 29 |
21. | 94 | Pascal Wehrlein | Manor MRT05 | | 1:37,966 | 5,535 | 0,169 | 24 |
22. | 30 | Jolyon Palmer | Renault R.S.16 | | 1:37,992 | 5,561 | 0,026 | 13 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:38,901 |
|
|
Nico Rosberg odnotował najlepszy czas okrążenia w trakcie porannego treningu przed Grand Prix Japonii. W czołowej piątce klasyfikacji znalazły się jeszcze nazwiska Hamiltona, Vettela, Raikkonena i Ricciardo.
Krótko po zapaleniu się zielonego światła na sygnalizatorze przy wyjeździe z alei serwisowej, na torze pojawili się Romain Grosjean, Sebastian Vettel i Esteban Ocon. Niedługo po tym okrążenia instalacyjne zaliczyli Ricciardo (bolid Australijczyka był od samego początku wyposażony w aparaturę do badania osiągów aerodynamicznych) oraz Alonso, korzystający ze zmodyfikowanej jednostki napędowej. Po pięciu minutach jedynym zawodnikiem pozostającym w garażu był Max Verstappen – Holender pokonał pierwsze w tym roku kilometry po Suzuce dwie minuty później, przygotowując się do testów aero.
Większość kierowców rozpoczęła przejazdy na twardej bądź pośredniej mieszance ogumienia. Z miękkich opon skorzystali jedynie Nasr, Hulkenberg i Perez. Właśnie Meksykanin ustanowił pierwszy rezultat weekendu – 1:34,956s. Niedługo później na drugie miejsca wskoczył Alonso, a czołową trójkę uzupełniło nazwisko Grosjeana, który ustanawiając swój wynik wyjechał na pobocze ze sztucznej trawy.
Nieco mniej szczęścia miał Alonso – Hiszpan stracił kontrolę nad swoim Mclarenem w zakręcie Spoon i uderzył o pobliskie bariery uszkadzając końcówkę tylnego skrzydła. Dwukrotny mistrz świata mógł jednak kontynuować jazdę i szybko powrócił do alei serwisowej, gdzie jego bolidem zajęli się mechanicy.
Po pierwszych na prowadzeniu znajdował się Lewis Hamilton, który na miękkich oponach popisał się czasem 1:33,967s. Na swoim pierwszym pomiarowym okrążeniu zespołowy partner Brytyjczyka – Nico Rosberg, stracił do niego kilka dziesiętnych części sekundy, skarżąc się swojemu inżynierowi na "potworną podsterowność". W międzyczasie na torze pojawił się Sergio Perez, w którego samochodzie zainstalowany został system halo. Z pracą przekładni zmagał się Verstappen. Holender przekonywał zespół, że ma problemy ze zmianą biegów tak na wyższe, jak i na niższe. Redukcja działa tak, jak hamulec ręczny – komentował. Kłopotów technicznych unikał Vettel – kierowca Ferrari wskoczył na trzecie miejsce, pobijając wynik swego kolegi z Ferrari – Kimiego Raikkonena.
Po blisko dziesięciominutowej przerwie związanej z wymianą i zwrotem pierwszego zestawu ogumienia Pirelli, ciszę na torze przerwał wyjazd Kevina Magnussena. W ślad za Duńczykiem, który od tego weekendu rozpoczął korzystanie z piątego silnika spalinowego, poszło wkrótce wielu innych kierowców, kontynuujących realizację piątkowych programów. Krótko przed godziną 11:00 czasu lokalnego, Hulkenberg przesunął się na czwarte miejsce, rozdzielając duet Ferrari, a do TOP10 awansowali Bottas i Kwiat. Tymczasem w garażu McLarena do powrotu do jazdy przygotowywał się powoli Fernando Alonso.
Niedługo później doszło do poważnych zmian w czołówce tabeli – najpierw Raikkonen, mający w swym SF-16H miękkie opony, wskoczył na P2, a następnie Rosberg ustanowił rezultat 1:32,431s. W ślad za Niemcem wynik poprawił Vettel, któremu udało się znaleźć przed kolegą z Ferrari. Piątym czasem legitymował się z kolei Daniel Ricciardo, prezentujący lepsze tempo od Verstappena. Dalej Nico Hulkenberg plasował się przed Sergio Perezem. Na 25 minut przed zakończeniem zajęć Romain Grosjean wypadł z toru w zakręcie Degner i uderzył o barierę z opon doprowadzając do uszkodzeń przedniego skrzydła swego bolidu. Odnosząc się do incydentu Francuz zgłosił problem z działaniem hamulców i potrząsając głową powrócił w wolnym tempie do alei serwisowej.
Piętnaście minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę Renault poinformowało o problemach z elektryką w bolidzie Jolyona Palmera, przez które Brytyjczyk musiał przedwcześnie zakończyć realizację programu. W ostatnich minutach do jazdy powrócił Grosjean, a niegroźny wyjazd poza tor zaliczył Verstappen. Nie doszło już jednak do większych zmian w tabeli wyników. Podczas gdy Hamilton tracił do Rosberga nieco ponad 0,2s, trzeci Sebastian Vettel uzyskał czas o ponad sekundę gorszy od lidera sesji. Najlepszy z kierowców Red Bulla – Daniel Ricciardo plasował się aż 1,6s za Niemcem, przewodzącym klasyfikacji generalnej mistrzostw.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 0.5 m/s
Wilgotność powietrza: 45%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|