|
|
|
|
|
|
Heineken Dutch Grand Prix 2023 | 27 sierpnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:08,885 - Max Verstappen (Red Bull), 2021 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:11,097 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2021 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 203,892 km/h - Max Verstappen (Red Bull), 2021 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Max Verstappen | Red Bull RB19 | | 1:21,631 | - | - | 18 |
2. | 63 | George Russell | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:22,010 | 0,379 | 0,379 | 18 |
3. | 11 | Sergio Perez | Red Bull RB19 | | 1:22,631 | 1,000 | 0,621 | 18 |
4. | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin AMR23 | | 1:22,634 | 1,003 | 0,003 | 14 |
5. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:22,723 | 1,092 | 0,089 | 18 |
6. | 23 | Alexander Albon | Williams FW45 | | 1:22,750 | 1,119 | 0,027 | 19 |
7. | 81 | Oscar Piastri | McLaren MCL60 | | 1:22,892 | 1,261 | 0,142 | 20 |
8. | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo C43 | | 1:22,965 | 1,334 | 0,073 | 25 |
9. | 16 | Charles Leclerc | Ferrari SF-23 | | 1:23,093 | 1,462 | 0,128 | 12 |
10. | 4 | Lando Norris | McLaren MCL60 | | 1:23,158 | 1,527 | 0,065 | 24 |
11. | 10 | Pierre Gasly | Alpine A523 | | 1:23,210 | 1,579 | 0,052 | 15 |
12. | 55 | Carlos Sainz | Ferrari SF-23 | | 1:23,438 | 1,807 | 0,228 | 17 |
13. | 22 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri AT04 | | 1:23,544 | 1,913 | 0,106 | 18 |
14. | 2 | Logan Sargeant | Williams FW45 | | 1:23,570 | 1,939 | 0,026 | 20 |
15. | 27 | Nico Hulkenberg | Haas VF-23 | | 1:23,640 | 2,009 | 0,070 | 20 |
16. | 31 | Esteban Ocon | Alpine A523 | | 1:23,806 | 2,175 | 0,166 | 12 |
17. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin AMR23 | | 1:24,058 | 2,427 | 0,252 | 15 |
18. | 40 | Liam Lawson | AlphaTauri AT04 | | 1:26,343 | 4,712 | 2,285 | 26 |
19. | 24 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo C43 | | 1:28,482 | 6,851 | 2,139 | 9 |
20. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-23 | | - | - | - | 1 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:27,345 |
|
| Embed from Getty Images
Max Verstappen okazał się najszybszym kierowcą podczas deszczowego trzeciego treningu przed GP Holandii. W czołówce znaleźli się również George Russell i Sergio Perez.
Sobotnie zajęcia rozpoczęły się przy mokrej nawierzchni. Pomimo niekotrzystnych warunków, na tor szybko wyjechała dwójka kierowców. Pierwszym był bohater lokalnej publiczności – Max Verstappen – podczas gdy tym drugim był debiutant, Liam Lawson, który zastępował w AlphaTauri kontuzjowanego Daniela Ricciardo.
Verstappen jako pierwszy pokonał pomiarowe kółko, uzyskując na deszczowych oponach 1:27,514. Wkrótce dołączyli do nich kolejni kierowcy – Norris, Zhou, Piastri, Russell, czy też Perez, który zaliczył wyjazd poza tor w zakręcie numer 11. Verstappen natomiast popełnił błąd na wyjściu z trzeciego zakrętu, lecz zdołał opanować samochód.
Przyczepność toru była bardzo niska i – jak się okazało – nie trzeba było czekać na pierwsze wstrzymanie sesji. Kevin Magnussen, któremu jako jednemu z pierwszych kierowców założono opony przejściowe, obrócił swój samochód na wyjściu z trzeciego zakrętu, po czym uderzył w okalające tor bandy. Dla Duńczyka był to koniec udziału w sesji.
Jazdy zostały wznowione po pięciu minutach. Zespoły nie zamierzały próżnować i niemal od razu po zapaleniu się zielonych świateł na tor wyjechała większość stawki. Warunki wcale nie ulegały poprawie – wręcz przeciwnie. Choć jednak opady przybierały na sile, to większość kierowców korzystała z przejściowego ogumienia.
Nawet najlepsi mieli jednak problem, by utrzymać się na torze. Delikatny uślizg w 11. zakręcie zaliczył Max Verstappen, podczas gdy Charles Leclerc – chwilę po uzyskaniu najlepszego czasu pomiarowego kółka – wyjechał poza tor w pierwszym zakręcie i z największym trudem uniknął kontaktu z bandą. Wkrótce z pierwszego miejsca Monakijczyka zepchnęli Lando Norris i Max Verstappen. Holender był szybszy o ponad 1,5 sekundy od kierowcy McLarena.
Kolejnym kierowcą, który był zmuszony ściąć 11. zakręt był Pierre Gasly, który jednak bez problemu powrócił na tor i kontynuował jazdę. Kilka chwil później drugie wywieszenie czerwonej flagi spowodował z kolei Guanyu Zhou, który wypadł z toru na wyjściu z 13. zakrętu, po czym ugrzązł w żwirowej pułapce, kończąc swój udział w sesji.
Kierowcy powrócili na tor po około siedmiu minutach. Jako pierwsi wyjechali Sargeant, Lawson, Norris i Sainz. Ten ostatni zaliczył wkrótce identyczną przygodę w pierwszym zakręcie jak wcześniej jego zespołowy partner – Leclerc. Hiszpan także był w stanie uniknąć kontaktu z barierą i powrócił na tor. Na niespełna dwadzieścia minut przed końcem najlepszy czas uzyskał Norris, który wyprzedzał Verstappena o 0,111 sekundy.
Na chwilę Norrisa na pierwszym miejscu zmienił jego zespołowy kolega, Oscar Piastri, któremu jednak Brytyjczyk szybko się zrewanżował, obejmując prowadzenie z przewagą niespełna jednej dziesiątej sekundy. Chwilę później sesja została wstrzymana po raz trzeci, a sprawcą zamieszania był Liam Lawson, który obrócił swój samochód w 13. zakręcie. Szczęśliwie w przypadku kierowcy AlphaTauri obyło się bez większych uszkodzeń i po krótkiej chwili zdołał on ruszyć z miejsca i powrócić do alei serwisowej.
Na pięć minut przed końcem na torze obecni byli wszyscy kierowcy (oprócz Zhou i Magnussena), a w czołówce tabeli zaczęło dochodzić do licznych przetasowań. Najlepszy czas uzyskał Verstappen, który wyprzedził Norrisa o niemal sekundę. Na drugie miejsce awansował Russell, a na kolejnych miejscach plasowali się Piastri, Perez i Norris. Verstappen tymczasem dodatkowo podkręcił tempo, poprawiając się o kolejne 0,9 sekundy.
W ostatnich sekundach sesji do czołowej trójki wskoczył Perez, za którym znaleźli się Alonso, Hamilton, Albon i Piastri. Czołową dziesiątkę zamknęli Bottas, Leclerc i Norris.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 17,9°C
Temperatura powietrza: 16,5°C
Prędkość wiatru: 2,7m/s
Wilgotność powietrza: 78%
Mokro
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|