|
|
|
|
|
|
Grand Prix de Monaco 2012 | 27 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,532 - Q2, Kimi Raikkonen (McLaren), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 155,552 km/h - Fernando Alonso (McLaren), 2007 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | | 1:16,265 | - | - | 22 |
2. | 10 | Romain Grosjean | Lotus E20 | | 1:16,630 | 0,365 | 0,365 | 17 |
3. | 15 | Sergio Perez | Sauber C31 | | 1:16,711 | 0,446 | 0,081 | 19 |
4. | 4 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-27 | | 1:16,747 | 0,482 | 0,036 | 12 |
5. | 18 | Pastor Maldonado | Williams FW34 | | 1:16,760 | 0,495 | 0,013 | 20 |
6. | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | | 1:16,843 | 0,578 | 0,083 | 19 |
7. | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber C31 | | 1:17,038 | 0,773 | 0,195 | 21 |
8. | 3 | Jenson Button | McLaren MP4-27 | | 1:17,190 | 0,925 | 0,152 | 13 |
9. | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull RB8 | | 1:17,222 | 0,957 | 0,032 | 14 |
10. | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | | 1:17,261 | 0,996 | 0,039 | 18 |
11. | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | | 1:17,413 | 1,148 | 0,152 | 14 |
12. | 12 | Nico Hulkenberg | Force India VJM05 | | 1:17,631 | 1,366 | 0,218 | 18 |
13. | 2 | Mark Webber | Red Bull RB8 | | 1:18,106 | 1,841 | 0,475 | 14 |
14. | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso STR7 | | 1:18,209 | 1,944 | 0,103 | 25 |
15. | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso STR7 | | 1:18,252 | 1,987 | 0,043 | 28 |
16. | 11 | Paul di Resta | Force India VJM05 | | 1:18,302 | 2,037 | 0,050 | 16 |
17. | 19 | Bruno Senna | Williams FW34 | | 1:18,617 | 2,352 | 0,315 | 20 |
18. | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham CT01 | | 1:19,039 | 2,774 | 0,422 | 20 |
19. | 21 | Witalij Pietrow | Caterham CT01 | | 1:19,341 | 3,076 | 0,302 | 16 |
20. | 23 | Narain Karthikeyan | HRT F112 | | 1:20,838 | 4,573 | 1,497 | 26 |
21. | 25 | Charles Pic | Marussia MR01 | | 1:20,895 | 4,630 | 0,057 | 18 |
22. | 24 | Timo Glock | Marussia MR01 | | 1:21,638 | 5,373 | 0,743 | 9 |
23. | 22 | Pedro de la Rosa | HRT F112 | | 1:22,423 | 6,158 | 0,785 | 15 |
24. | 9 | Kimi Raikkonen | Lotus E20 | | - | - | - | 1 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:21,604 |
|
|
Fernando Alonso odnotował najlepszy czas okrążenia podczas pierwszej czwartkowej sesji treningowej, otwierającej przygotowania do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Monako. Na kolejnych miejscach uplasowali się Grosjean i Perez.
Dzisiejszy poranek przywitał Monako przepiękną pogodą, choć prognozy nie wykluczają wcale możliwości wystąpienia przelotnych opadów deszczu i większej ilości czarnych chmur podczas popołudniowej sesji, która rozpocznie się o 14:00.
Pierwsze minuty sesji upłynęły na okrążeniach instalacyjnych, pokonywanych w wolniejszym tempie. Jako pierwszy swój rezultat odnotował Sergio Perez – 1:39.497 sek. Po kilku minutach poświęconych na pracę przy samochodach, jako pierwszy z alei serwisowej wyjechał Jenson Button, choć bardzo szybko powrócił do garażu McLarena. Korzystając z chwili przerwy, ciekawymi spostrzeżeniami podzielił się Mark Gillan z Williamsa, który przed Grand Prix Monako musiał poradzić sobie ze skutkami pożaru swego garażu w Barcelonie: „Straciliśmy całe wyposażenie IT i infrastrukturę. Nawet systemy radiowe są całkowicie nowe, straciliśmy dosłownie wszystko”.
W MP4-27 Buttona po raz kolejny znalazł się podwyższony nos bolidu oraz charakterystyczny garb, który mogliśmy zobaczyć także podczas treningów na Circuit de Catalunya. Brytyjczyk uskarżał się jednak na problemy z widocznością: „Jest bardzo kiepska, zwłaszcza patrząc na wprost, ale takie jest Monako. Duże trudności w drugim zakręcie i w kilku innych miejscach, gdzie szukam krawężników walcząc z widocznością”. Lewis Hamilton korzystał na początku ze starej specyfikacji stosowanej w pierwszych czterech wyścigach sezonu, jednak po pewnym czasie w jego samochodzie także pojawił się nowy nos.
Kolejnym kierowcą który wyjechał na tor na okrążenia pomiarowe był Jean-Eric Vergne, który z kółka na kółko pobijał swój najlepszy czas dnia. Stosunkowo szybkim tempem jechał także jego partner z Toro Rosso, Daniel Ricciardo, który na godzinę przed zakończeniem sesji znajdował się przed Karthikeyanem. Na tor nie spieszyło się jednak pozostałym kierowcom którzy przyglądali się akcji z garażów swych zespołów. Ruch na torze ożywił się dopiero mniej więcej na półmetku sesji, gdy najszybsze okrążenia – już na poziomie 1:18 sek – kręcił Romain Grosjean. Dobrym tempem jechał także Schumacher, który musiał pamiętać o uciążliwej karze cofnięcia o pięć pozycji na starcie niedzielnego wyścigu.
Po czterdziestu pięciu minutach w garażach wciąż pozostawali kierowcy McLarena, mający na swych kontach wyłącznie okrążenia instalacyjne. Na nadmiar pracy nie narzekali także kierowcy Ferrari: Alonso przejechał dwa, a Massa trzy kółka. Tymczasem Narain Karthikeyan nie wyhamował na czas na dojeździe do zakrętu Mirabeau i musiał skorzystać z pomocy porządkowych, którzy pomogli powrócić mu na tor z ciasnej strefy wyjazdowej. Patrząc na trybuny łatwo było poczuć magię i magnetyczność rundy F1 w Monte Carlo. O ile w Bahrajnie, podczas piątkowych treningów, Ted Travitz był w stanie policzyć widzów na palcach swych rąk, w Monako miałby bardzo duże trudności z powtórzeniem swego wyczynu. Tymczasem na pierwsze pomiarowe kółka wyjechali kierowcy McLarena.
Felipe Massa zjechał do boksów na kontrolę swego bolidu po kontakcie z barierami, a Alonso miał ogromne problemy z przejechaniem konkurencyjnego okrążenia przez jadących przed nim wolniejszych kierowców. Za czwartym podejściem Hiszpan wskoczył w końcu na fotel lidera, ustanawiając 1:17,126 sek. Tempem nie błyszczeli natomiast reprezentanci Red Bulla, choć nie powinniśmy się spodziewać, że nagle przestaną być kandydatami do powtórzenia wyników z 2011, czy 2010 roku. Dość duży kłopot miał za to Kimi Raikkonen, który pojawił się na torze tylko podczas okrążenia instalacyjnego i od tej pory przebywał w alei serwisowej.
Tempo podkręcił Lewis Hamilton, który po liku kółkach znalazł się na czele tabeli wyprzedzając Grosjeana i Alonso, uzyskując czas 1:16.747 sek. Z kolei Vettel przejechał swoje pierwsze w pełni reprezentatywne okrążenie, które dało mu szóste miejsce. Dobrym rezultatem popisał się także Pastor Maldonado, awansując na trzecie miejsce. Grosjean szybko odpowiedział na osiągnięcie Hamiltona i po chwili powrócił na czoło stawki. Końcówka stawki to tradycyjnie mix HRT z Marussią oraz Caterham.
Na piętnaście minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę, czołówka prezentowała się następująco: Alonso, za nim Grosjean, Hamilton, Maldonado, Massa, a następnie Perez, Vettel, Rosberg, Kobayashi oraz Schumacher. Niezbyt dobre tempo prezentowali z kolei kierowcy Force India – Hulkenberg zajmował jedenastą, a di Resta dopiero szesnastą lokatę. Siedemnaste miejsce okupował dość niespodziewanie Jenson Button. Na dziesięć minut przed końcem Hiszpan podkręcił czas i szykował się do kolejnego szybkiego okrążenia, jednak jego plany pokrzyżował Heikki Kovalainen.
W bolidzie Fina doszło do wybuchu silnika i Caterham zatrzymał się na wyjeździe z tunelu. Na dziewięć minut przed końcem wywieszono czerwoną flagę, jednak z powodu oleju, który wyciekł z bolidu, sesja nie została wznowiona. Tuż przed awarią Kovalainena na trzecie miejsce wskoczył Sergio Perez.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 1,2m/s
Wilgotność powietrza: 67%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|