|
|
|
|
|
|
Grand Prix de Monaco 2018 | 27 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:12,178 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2017 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 155,552 km/h - Fernando Alonso (McLaren), 2007 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull RB14 | | 1:12,126 | - | - | 36 |
2. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB14 | | 1:12,280 | 0,154 | 0,154 | 25 |
3. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes W09 EQ Power+ | | 1:12,480 | 0,354 | 0,200 | 33 |
4. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF71H | | 1:13,041 | 0,915 | 0,561 | 39 |
5. | 7 | Kimi Raikkonen | Ferrari SF71H | | 1:13,066 | 0,940 | 0,025 | 37 |
6. | 55 | Carlos Sainz | Renault R.S.18 | | 1:13,456 | 1,330 | 0,390 | 39 |
7. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes W09 EQ Power+ | | 1:13,502 | 1,376 | 0,046 | 38 |
8. | 11 | Sergio Perez | Force India VJM11 | | 1:13,717 | 1,591 | 0,215 | 38 |
9. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-18 | | 1:13,943 | 1,817 | 0,226 | 24 |
10. | 35 | Siergiej Sirotkin | Williams FW41 | | 1:13,962 | 1,836 | 0,019 | 39 |
11. | 31 | Esteban Ocon | Force India VJM11 | | 1:13,962 | 1,836 | 0,000 | 38 |
12. | 28 | Brendon Hartley | Toro Rosso STR13 | | 1:14,034 | 1,908 | 0,072 | 46 |
13. | 27 | Nico Hulkenberg | Renault R.S.18 | | 1:14,134 | 2,008 | 0,100 | 37 |
14. | 10 | Pierre Gasly | Toro Rosso STR13 | | 1:14,240 | 2,114 | 0,106 | 37 |
15. | 2 | Stoffel Vandoorne | McLaren MCL33 | | 1:14,291 | 2,165 | 0,051 | 37 |
16. | 16 | Charles Leclerc | Sauber C37 | | 1:14,521 | 2,395 | 0,230 | 38 |
17. | 14 | Fernando Alonso | McLaren MCL33 | | 1:14,637 | 2,511 | 0,116 | 15 |
18. | 18 | Lance Stroll | Williams FW41 | | 1:14,782 | 2,656 | 0,145 | 42 |
19. | 9 | Marcus Ericsson | Sauber C37 | | 1:15,206 | 3,080 | 0,424 | 38 |
20. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-18 | | 1:18,801 | 6,675 | 3,595 | 7 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:17,175 |
|
|
Daniel Ricciardo zakończył na czele tabeli pierwszą czwartkową sesję treningową przed Grand Prix Monako.
Żaden z kierowców nie zwlekał z pokonaniem okrążeń instalacyjnych. Sebastian Vettel od razu przejechał dwa kółka, a zjeżdżając do alei serwisowej delikatnie otarł się niegroźnie swoim bolidem o barierę Tecpro. Już po pięciu minutach Valtteri Bottas miał na koncie pierwszy rezultat: 1:17,299s. Niedługo później nieco lepszym osiągnięciem popisał się Siergiej Sirotkin, który na hipermiękkiej mieszance odnotował 1:16,717s. Po dziesięciu minutach Bottas ponownie znalazł się na pozycji lidera, tym razem z czasem poniżej poziomu 1m15s (1:14,822s).
W tym czasie w garażu Ferrari mechanicy dokonywali zmian w ustawieniach przedniego zawieszenia bolidu Kimiego Raikkonena. Zgodnie z poleceniem FIA Scuderia korzysta także w ten weekend ze zmodyfikowanego oprogramowania kontrolującego pracę ERS. Ma to wyeliminować wszelkie wątpliwości dotyczące pracy baterii w bolidach SF71H. Tradycyjnie w Monako największymi problemami były dużych ruch na torze oraz niska przyczepność asfaltu. Po dwudziestu minutach od startu zajęć Daniel Ricciardo awansował na P1 z rezultatem 1:14,103s uzyskanym na "różowym" ogumieniu Pirelli. Czwartym czasem legitymował się drugi z kierowców Red Bulla – Max Verstappen.
Niemal w tym samym momencie Siergiej Sirotkin uderzył w bandę przy głównej prostej. Rosjaninowi udało się dotoczyć z powrotem do alei serwisowej z przebitą oponą i uszkodzonym lewym przodem bolidu. Red Bull nie przestawał śrubować wyników: Verstappen znalazł się na czele z czasem 1:13,299s. Podczas gdy reprezentanci teamu z Milton Keynes realizowali program przy użyciu hipermiękkich opon, kierowcy Mercedesa i Ferrari rozpoczynali pracę na twardszych mieszankach: supermiękkiej i ultramiękkiej. Tymczasem problemy z przyczepnością bolidu zgłaszał Lance Stroll z Williamsa: W ogóle nie czuję przodu – stwierdził Kanadyjczyk w rozmowie ze swoim inżynierem.
Po pierwszych 30 minutach na czele tabeli znajdował się Ricciardo (1:13,139s). Niedługo później lepszym wynikiem popisał się Verstappen, schodząc na 1:12,7s. Minorowe nastroje panowały w McLarenie. Fernando Alonso tracił czas na torze ze względu na problemy z hamulcami i nic nie wskazywało na to, by w najbliższej przyszłości miał powrócić do pracy. Kilka minut później w bolidach Mercedesa znalazły się hipermiękkie opony. Hamilton od razu ustanowił na nich czas 1:12,480s będący o zaledwie 0,3s wolniejszym od ubiegłorocznego pole position. Nieco dalej plasowali się kierowcy Ferrari: Kimi Raikkonen był czwarty, a Sebastian Vettel piąty.
Na torze ponownie pojawił się Sirotkin – Rosjanin złożył szybkie kółko i wskoczył na ósme miejsce, podczas gdy Lance Stroll okupował jedenastą pozycję. Tempo śrubował także Verstappen. Holender zepchnął na drugie miejsce Lewisa Hamiltona, uzyskując czas o jedną dziesiątą lepszy od kierowcy Mercedesa. Bliżej południa 20 latek dokonał kolejnego progresu schodząc na 1:12,280s. Tuż za nim, ze stratą 0,056s znajdował się Ricciardo. Zgodnie z przewidywaniami Pirelli kierowcy nie zgłaszali większych problemów z pracą hipermiękkich opon.
FIA poinformowała o wszczęciu postępowania wobec Verstappena, podejrzewając reprezentanta Red Bulla o niebezpieczny powrót na tor poprzez cofanie ze strefy wyjazdowej zakrętu St Devote, do którego dojeżdżał Sebastian Vettel. Podczas gdy młoda gwiazda Red Bulla przebywała w garażu, na torze w dalszym ciągu "szalał" Ricciardo. W efekcie Australijczyk zameldował się na pierwszym miejscu, mając przy swoim nazwisku wynik 1:12,126 – był on lepszy od czasu ubiegłorocznego pole position Raikkonena. Trzeci Hamilton tracił do lidera 0,3s, a czwarty Vettel już prawie jedną pełną sekundę.
Spoza trójki czołowych zespołów najlepszą dyspozycję prezentowało Renault. Carlos Sainz buł szósty, tracąc niespełna 0,4s do mistrza świata z 2007 roku. „Póki co nasza forma nie wygląda źle. Pokazaliśmy konkurencyjność, ale nadal poszukujemy ustawień, jakie zapewnią naszym kierowcom komfort jazdy. Wciąż możemy delikatnie poprawić nasze tempo” – komentował dyrektor zarządzający zespołu z Enstone, Cyril Abiteboul. W dole czołowej dziesiątki znajdowali się reprezentanci trzech różnych ekip: Sergio Perez (Force India), Romain Grosjean (Haas) oraz wspomniany wcześniej Sirotkin (Williams). Dwunaste i czternaste miejsce należało do zawodników Toro Rosso: Brendona Hartleya i Pierre'a Gasly'ego. Startujący w swoim domowym wyścigu Charles Leclerc uzyskał z kolei zdecydowanie lepszy czas od swego zespołowego partnera z Saubera – Marcusa Ericssona. Ostatni wynik w tabeli należy do Kevina Magnussena, w którego bolidzie zespół wykrył bliżej nieokreśloną usterkę techniczną.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 37°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 0,6 m/s
Wilgotność powietrza: 70%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|