|
|
|
|
|
|
Lenovo Japanese Grand Prix 2023 | 24 wrze?nia |
|
|
|
Suzuka Circuit | |
|
Długość toru: 5,807 km Liczba okrążeń: 53 Pełny dystans: 307,471 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:27,064 - Sebastian Vettel (Ferrari), 2019 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:30,983 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2019 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 225,586 km/h - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Max Verstappen | Red Bull RB19 | | 1:30,267 | - | - | 12 |
2. | 4 | Lando Norris | McLaren MCL60 | | 1:30,507 | 0,240 | 0,240 | 16 |
3. | 81 | Oscar Piastri | McLaren MCL60 | | 1:30,555 | 0,288 | 0,048 | 15 |
4. | 11 | Sergio Perez | Red Bull RB19 | | 1:31,004 | 0,737 | 0,449 | 12 |
5. | 16 | Charles Leclerc | Ferrari SF-23 | | 1:31,022 | 0,755 | 0,018 | 20 |
6. | 55 | Carlos Sainz | Ferrari SF-23 | | 1:31,137 | 0,870 | 0,115 | 20 |
7. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:31,159 | 0,892 | 0,022 | 13 |
8. | 63 | George Russell | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:31,505 | 1,238 | 0,346 | 9 |
9. | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin AMR23 | | 1:31,549 | 1,282 | 0,044 | 16 |
10. | 24 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo C43 | | 1:31,668 | 1,401 | 0,119 | 15 |
11. | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo C43 | | 1:31,699 | 1,432 | 0,031 | 15 |
12. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-23 | | 1:31,880 | 1,613 | 0,181 | 16 |
13. | 31 | Esteban Ocon | Alpine A523 | | 1:31,924 | 1,657 | 0,044 | 13 |
14. | 22 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri AT04 | | 1:31,951 | 1,684 | 0,027 | 18 |
15. | 27 | Nico Hulkenberg | Haas VF-23 | | 1:31,979 | 1,712 | 0,028 | 13 |
16. | 2 | Logan Sargeant | Williams FW45 | | 1:32,002 | 1,735 | 0,023 | 13 |
17. | 40 | Liam Lawson | AlphaTauri AT04 | | 1:32,048 | 1,781 | 0,046 | 18 |
18. | 23 | Alexander Albon | Williams FW45 | | 1:32,113 | 1,846 | 0,065 | 12 |
19. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin AMR23 | | 1:32,154 | 1,887 | 0,041 | 19 |
20. | 10 | Pierre Gasly | Alpine A523 | | 1:32,199 | 1,932 | 0,045 | 15 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:36,586 |
|
| Embed from Getty Images
Max Verstappen popisał się najlepszym czasem okrążenia w ostatniej sesji treningowej, towarzyszącej weekendowi Formuły 1 na Suzuce.
Na wyjazd pierwszego bolidu kibice zgromadzeni na trybunach musieli poczekać pięć dodatkowych minut. Najpierw garaż Ferrari opuścił Carlos Sainz a następnie Charles Leclerc. Obaj kierowcy byli wyposażeni w miękkie opony i po chwili Monakijczyk plasował się na czele tabeli z czasem 1:31,963s. Hiszpan był wolniejszy o 0,038s.
Bardzo szybko wyniki zawodników Scuderii przebił z pokaźną przewagą Lando Norris, który ustanowił rezultat 1:31,174s. Oscar Piastri był drugi, siedem dziesiątych dalej i wkrótce spadł za Lewisa Hamiltona, George'a Russella oraz Sergio Pereza.
W powszechnym użyciu były miękkie opony, chociaż obaj reprezentanci Astona Martina realizowali program na twardej mieszance. Także Yuki Tsunoda i Liam Lawson wyróżniali się na tle konkurencji, zbierając dane na pośrednim ogumieniu.
Uwagę wzbudzał pierwszy szybki przejazd Maxa Verstappena. Holender uzyskał nieco lepsze międzyczasy niż Norris i ostatecznie awansował na pierwsze miejsce z przewagą dwóch dziesiątych sekundy. Największą przewagę kierowca Red Bulla zyskał w ostatnim sektorze.
Konkurencyjne tempo prezentowali kierowcy Haasa, którzy plasowali się na przełomie pierwszej i drugiej dziesiątki, rozdzielani przez Alexa Albona. Progresu dokonał również Leclerc, wskakując na P3. Nieco gorzej wypadał na ich tle Fernando Alonso, który – już na miękkich oponach – był dopiero dwunasty, tracąc do lidera 1,245s.
W połowie sesji kierowcy próbowali pobić swoje osobiste rekordy, ale mimo tego w tabeli nie dochodziło do żadnych zasadniczych zmian.
Dopiero siedemnaście minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę, Piastri otworzył okno symulacji przejazdów kwalifikacyjnych, wskakując na pierwszą lokatę z mocnym 1:30,555s. Na odpowiedź świetnie dysponowanego Norrisa nie trzeba było długo czekać: 1:30,507s. Różnica zamknęła się w pięciu setnych sekundy.
Degradacja dawała się mocno we znaki – drugie szybkie kółko Norrisa na tym samym komplecie ogumienia zakończyło się stratą ponad jednej sekundy. Zhou, który najpierw wskoczył na piąte miejsce, na kolejnej próbie był wolniejszy o ponad dwie sekundy.
Verstappen zareagował na mocne tempo McLarenów osiem minut przed końcem treningu. Lider klasyfikacji generalnej ostrożnie rozpoczął szybkie kółko, by przycisnąć w dwóch ostatnich sektorach. Dało mu to pierwsze miejsce z przewagą dwóch dziesiątych.
Ferrari i Mercedes sprawiały wrażenie zespołów, które powalczą w kwalifikacjach o status trzeciej siły stawki. Żaden z ich kierowców nie był w stanie zbliżyć się do McLarenów czy Verstappena, utrzymując średnio sekundowy dystans. Czołową dziesiątkę uzupełnili Alonso i Zhou.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 48°C
Temperatura powietrza: 29°C
Prędkość wiatru: 10,8 km/h
Wilgotność powietrza: 45%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|