|
|
|
|
|
|
aws Gran Premio de España 2023 | 4 czerwca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:14,637 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:15,641 - Giancarlo Fisichella (Renault), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 212,075 km/h - Fernando Alonso (Renault), 2006 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Max Verstappen | Red Bull RB19 | | 1:13,664 | - | - | 14 |
2. | 11 | Sergio Perez | Red Bull RB19 | | 1:13,914 | 0,250 | 0,250 | 14 |
3. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:14,072 | 0,408 | 0,158 | 9 |
4. | 55 | Carlos Sainz | Ferrari SF-23 | | 1:14,240 | 0,576 | 0,168 | 20 |
5. | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin AMR23 | | 1:14,264 | 0,600 | 0,024 | 14 |
6. | 63 | George Russell | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:14,278 | 0,614 | 0,014 | 16 |
7. | 16 | Charles Leclerc | Ferrari SF-23 | | 1:14,353 | 0,689 | 0,075 | 18 |
8. | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo C43 | | 1:14,360 | 0,696 | 0,007 | 15 |
9. | 22 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri AT04 | | 1:14,659 | 0,995 | 0,299 | 16 |
10. | 4 | Lando Norris | McLaren MCL60 | | 1:14,681 | 1,017 | 0,022 | 20 |
11. | 24 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo C43 | | 1:14,681 | 1,017 | 0,000 | 15 |
12. | 21 | Nyck de Vries | AlphaTauri AT04 | | 1:14,693 | 1,029 | 0,012 | 18 |
13. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin AMR23 | | 1:14,756 | 1,092 | 0,063 | 14 |
14. | 27 | Nico Hulkenberg | Haas VF-23 | | 1:14,988 | 1,324 | 0,232 | 12 |
15. | 81 | Oscar Piastri | McLaren MCL60 | | 1:15,105 | 1,441 | 0,117 | 17 |
16. | 31 | Esteban Ocon | Alpine A523 | | 1:15,266 | 1,602 | 0,161 | 15 |
17. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-23 | | 1:15,534 | 1,870 | 0,268 | 12 |
18. | 10 | Pierre Gasly | Alpine A523 | | 1:15,841 | 2,177 | 0,307 | 14 |
19. | 23 | Alexander Albon | Williams FW45 | | 1:15,851 | 2,187 | 0,010 | 13 |
20. | 2 | Logan Sargeant | Williams FW45 | | 1:16,529 | 2,865 | 0,678 | 5 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:18,820 |
|
| Embed from Getty Images
Max Verstappen osiągnął najlepszy czas podczas finałowego treningu przed Grand Prix Hiszpanii.
Pogoda nie dopisywała – nad torem przewalały się ciemne chmury a w okolicach Montmelo trwała burza z widocznymi wyładowaniami. Początkowo pierwsze opady miały nastąpić w ciągu 10 minut od startu sesji, ale wyglądało na to, że kierowcy otrzymają nieco więcej czasu na jazdę po suchej nawierzchni.
Już po dziewięciu minutach zajęcia zostały jednak przerwane czerwonymi flagami, po tym jak Logan Sargeant rozbił swój bolid w ostatnim zakręcie. Amerykanin stracił kontrolę nad tyłem swojego Williamsa i uderzył lewą stroną o bariery z opon.
Gdy służby zajmowały się uprzątnięciem konstrukcji, dziennikarze zaczęli zgłaszać pojawienie się deszczu. Nie były to jednak silne opady. „Krople są duże, ale jest ich niewiele” – raportowała reporterka Sky, Rachel Brookes.
Zajęcia wznowiono na 43 minuty przed upływem regulaminowego czasu. W tym czasie najlepszy rezultat należał do Maxa Verstappena (1:13,664s), za którym plasowali się Sergio Perez, Lewis Hamilton, Carlos Sainz oraz Fernando Alonso.
Po zapaleniu się zielonego światła u końca alei serwisowej, zespoły nie spieszyły się z wysłaniem na tor swych bolidów. Impas przełamał McLaren i Lando Norris, który jako pierwszy zaczął sprawdzać warunki. Nie potrwało to jednak zbyt długo, bo już po jednym okrążeniu na przejściowym ogumieniu Brytyjczyk zanurkował do pit lane.
Nieco ponad dwadzieścia minut przed końcem treningu, do pracy powrócili zawodnicy Ferrari: Leclerc i Sainz. Wkrótce dołączyli do nich kierowcy Alpine, Mercedesa i Haasa. Co zrozumiałe ich wyniki znacząco odbiegały od rekordu Verstappena i stanowiły raczej rozgrzewkę przed – ewentualnymi – deszczowymi kwalifikacjami.
„Deszcz pada, ale sam tor nie jest aż tak mokry” – donosił Russell swojemu inżynierowi. Podobne odczucia miał Albon: „Nawierzchnia jest dość sucha”.
Na dziesięć minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę, w garażach przebywali jedynie Alonso, Hamilton, Leclerc oraz Sargeant.
Tłumacząc decyzję Hamiltona o pozostaniu w pit lane, dyrektor do spraw komunikacji Mercedesa – Bradley Lord, powiedział: „Znajdujemy się na granicy. Jest nieco zbyt sucho na przejściówki. Lewis śledzi sytuację z garażu i wskoczy do kokpitu, gdy nadejdzie właściwy moment”.
Pod koniec FP3 obyło się bez poważniejszych incydentów. Stroll wyjechał poza tor w żwirową pułapkę przy piątym zakręcie i został zaproszony przez zespół do garażu na kontrolę podłogi. Nieco dalej podobny błąd popełnił Gasly, który także musiał ratować się przejazdem przez strefę bezpieczeństwa wysypaną drobnymi kamieniami. Z kolei Nyck de Vries dwukrotnie został spowolniony przez rywali z Astona Martina i Ferrari.
Warunki ulegały stopniowej poprawie i część kierowców wykorzystała ten fakt, by zaliczyć dodatkowe kilometry na slickach. W czołówce klasyfikacji nie doszło już jednak do żadnych istotnych zmian.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: brak danych
Temperatura powietrza: 20°C
Prędkość wiatru: 1,8 km/h
Wilgotność powietrza: 81%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|